Měsíční a roční uzávěrka docházky s vyuitím Průvodce uzávěrkou:
Od verze 7.91 programu Docházka 3000 přibyl
v docházkovém systému v menu Firma nový modul
Průvodce uzávěrkou. Ten velmi usnadňuje provedení vech kroků
potřebných ke korektnímu provedení uzávěrky.
Pokud
máte starí verzi programu, ve které průvodce není, naleznete postup
na posledních 3 stranách návodu.
1) Výběr uzavíraného měsíce
V prvním kroku volíte měsíc, který se bude uzavírat. Automaticky je předvolený minulý měsíc, ale lze vybrat i starí období, pokud jste starí měsíce jetě neuzavřeli a nebo v menu Firma / Uzávěrka máte proti změnám uzamčeno starí datum ne z minulého měsíce.
Tlačítkem „Povolit výběr i ji uzavřených měsíců“ lze opakovaně spustit uzávěrku i na měsíce, které ji uzavřeny byly, ale za normálních okolností se tento postup nedoporučuje, protoe data ji uzavřených období mohla být například přenesena do mzdového systému a vyplaceny mzdy. Průvodce uzávěrkou brání chybám nebo na ně důsledně upozorňuje a tak by ve starích ji uzavřených obdobích ádné chyby být neměly.
Po volbě měsíce kliknete na tlačítko Zvolit.
2) Kontrola přenosu dat z terminálů
Ve druhém kroku systém ověří, zda se vám správně přenáí data z docházkových terminálů. Pokud zaměstnanci čipují jen z PC a nepouíváte ádné terminály, bude zobrazen pouze údaj o posledním čipování přes PC:
Kdy terminály pouíváte, a ji novějí BM-Finger tak i starí BM-Term s řídící jednotkou, zobrazí se jejich seznam a informace, kdy naposled byla přenesena nějaká data z kadého z nich. V horní části je samostatná tabulka pro terminály BM-Finger připojené do počítačové sítě. Je zobrazeno datum posledního přeneseného čipnutí a je-li ve v pořádku, tedy z terminálu chodí načipovaná data, je v pořádku i sloupec Stav.
Kdyby data z BM-Finger nechodila, je ve označeno varovnými nápisy a ikonami:
V případě, kdy jsou v programu zadány jak terminály BM-Finger, tak i terminály BM-Term, je ve druhé spodní tabulce vidět kdy byla naposled ze kterého z nich přenesena data do přehledu průchodů. Názvy a čísla terminálů BM-Term načítá program z menu Firma / Terminálový rozvod / Číselník stanovi.
Na obrázku výe je vidět, e ze stanovitě Sklad ji téměř dva měsíce nepřila ádná data a proto program dole zakázal tlačítko Dále. Je toti velmi pravděpodobné, e tento terminál má v paměti nějaká čipnutí za uzavíraný březen a tak byste neměli pokračovat, dokud data z tohoto terminálu nepřenesete do programu. U terminálů BM-Finger je lze přenést i ručně flekou, pokud je počítačová sí nefunkční a oprava nebude provedena v tak krátké době, abyste s uzávěrkou mohli čekat.
Ovem v případě, kdy tento terminál ji delí dobu nepouíváte a máte jistotu, e na něm zaměstnanci určitě v uzavíraném měsíci ádnou docházku nečipovali, lze tlačítkem Povolit pokračování programu říct, e chcete i přes varování v uzávěrce pokračovat a po odkliknutí výstraného hláení se tlačítko Dále zpřístupní.
3) Kontrola načipované docházky zaměstnanců
Nyní program ověřuje, zda mají vichni pracovníci správně načipovanou docházku. Tedy nikomu nechybí příchod nebo odchod, mají nahrané celodenní absence a podobně. Navíc zobrazí u kadého i stručný sumární měsíční přehled - fond, uznáno, přesčas ke konci měsíce a přesčas s převodem z minulého měsíce, tedy sumu hodin, která se bude později převádět do měsíce následujícího. Pomocí pravých tlačítek lze docházku kadého prohlédnout a editovat. Po případné editaci pak tlačítkem Znovu načíst údaje výpis aktualizujete.
Je-li ve sloupečku Stav ve v pořádku, lze pokračovat tlačítkem Dále. Pokud ale program zjistil nějaké chyby, je opět tlačítko Dále nedostupné a je třeba chyby opravit. Příklad je zde:
Tlačítkem „Fond 0:00 na nepřítomnosti“ lze vem hromadně na dny s chybou bez seance nebo absence nahrát nulový fond, tedy jako by neměli směnu. Vyuijete například u lidí, kteří nastoupili či ukončili pracovní poměr v průběhu měsíce a nikoli k jeho začátku či konci.
Jak je vidět z předchozího obrázku, tak paní Bucňáková nemá na 15.3. nahranou ádnou docházku ani celodenní absenci. Po kliknutí na tl. Výpis je tento den označen lutým vykřičníkem a je třeba buď údaje doplnit, nebo přes ikonu listu nastavení zadat nulový fond, pokud tento den neměla mít směnu.
Doplníme tedy například dovolenou, pokud jsme jí jen zapomněli na
pátek nahrát. Doplnit seanci nebo absenci lze i přes ikonu červené
tuky.
Dále pracovnice Císařová neměla rovně na 15.3.
nahraný odchod. Opět jej lze doplnit i přes tlačítko Výpis
(kde je uveden červeně čas 0:00) přes ikonu tuky nebo přes tlačítko
Editace.
Jakmile opravy provedeme, zavřete záloku prohlíeče s výpisem či editací, čím se vrátíme na záloku průvodce uzávěrkou a zde kliknutím na tl. Znovu načíst údaje aktualizujeme tabulku. Ve by ji mělo být v pořádku a bude přístupné tlačítko Dále pro pokračování.
4) Přehled nároků a čerpání dovolené
Program u roční uzávěrky (kdy uzavíráte prosinec) nabídne monost převodu nevyčerpané dovolené do nového roku a dále také nastavení nároku na dovolenou pro nový rok (pokud jste ji převod dovolených dříve nespustili). Následující obrázek ukazuje roční převod, kde stačí kliknout na tlačítko Proveď převod zůstatků ...
Po dokončení meziročního převodu zůstatků dovolených se zobrazí hláeni, e převod proběh a je zobrazena tabulka s přehledem nároků v novém roce.
Pokud byste uzavírali jiný měsíc ne prosinec, neděláte tedy roční uzávěrku ale jen měsíční, zobrazí se pouze náhledová tabulka bez monosti převodu:
Ta by měla zobrazovat správná data a neměla by být tedy potřebná ádná akce a stačí kliknout na tlačítko Dále.
Kdyby byl ale některý pracovník dlouhodobě nemocný a zamekal by díky nemocí více jak 100 směn, upozorní na to program ve sloupečku Návrh krácení. Co je vidět na níe uvedeném příkladě – červená ipka v řádku pro pana Antoe, kdy program navrhuje krácení dovolené o 1,5 dne ale v uloeném krácení je zatím nula.
V tomto případě je vhodné přes tlačítko Upravit tabulku dovolených přejít do modulu dovolené a zde krácení doplnit, pokud je opravdu docházka i dlouhodobá nemoc v programu zadaná správně.
Po uloení stačí záloku prohlíeče s modulem dovolených zavřít a tím se vrátíte zpět do průvodce uzávěrkou, ve kterém tlačítkem Znovu načíst údaje tabulku aktualizujete a ve ji bude v pořádku.
Nyní po opravě krácení ji lze pokračovat tlačítkem Dále.
5) Kontrola maximální výe přesčasů
Zde program ověřuje, zda některý pracovník nepřekročil maximální výi zákonem dovoleného přesčasu. V jednom týdnu by celkový přesčas neměl překročit 8 hodin, dále za 26 týdnů by součet přesčasů neměl překročit 208 hodin a za 52 týdnů pak 416 hodin. Program se tedy dívá a rok dozadu a kontroluje, jestli jsou limity splněny a v aktuálním měsíci nedolo k překročení některého z nich. Pokud je ve v pořádku, lze tlačítkem Dále pokračovat.
Ale pokud k překročení některého limitu dolo, je zobrazena u konkrétního zaměstnance tabulka, která o překročení přesčasu informuje. Jednak typ překročeného přesčasu (týdenní, 26 týdenní nebo 52 týdenní) a ve kterém období se tak stalo.
Na obrázku výe je vidět, e pan Dolej v týdnu od 4.3. do 10.3. překročil maximální povolený přesčas o půl hodiny. Přes tlačítko Výpis lze docházku prohlednou a provést případné opravy (i tlačítkem Editace). Po opravě si tlačítkem Znovu prověřit tabulka aktualizuje a kdy je ve v pořádku, lze pokračovat tlačítkem Dále.
6) Kontrola doby odpočinku mezi směnami
V estém kroku systém kontroluje, jestli je dodrena minimální 12 hodinová doba odpočinku mezi odchodem z jedné směny a nástupem na směnu následující. Pokud tomu tak není, je u přísluného pracovníka zobrazena tabulka se seznamem dní, kdy k nedodrení doby odpočinku mezi směnami dolo.
Na předchozím obrázku je vidět, e u pracovníka Doleje se tak stalo dokonce dvakrát. Jednak mezi koncem směny z 13.3. a začátkem následující dne 14.3. a poté jetě druhý případ následující den ze 14. na 15. 3. Prohlédnout docházku a provést úpravy, pokud jsou způsobeny chybným čipováním, lze opět přes tlačítka pro výpis či editaci docházky. Po opravě tlačítkem Znovu prověřit tabulku aktualizujete a kdy u bude ve v pořádku, bude moné tlačítkem Dále postoupit k dalímu bodu uzávěrky.
Od verze 7.92 se v tomto 6. kroku kontroluje i to, zda se jedná o pracovníka pracujícího v noci podle §94 ZP.
7) Převody přesčasových hodin do následujícího měsíce
V tomto kroku lze provést převod přesčasových nebo nedočasových hodin. Pokud rozdíly skutečně odpracované doby od předepsaného fondu pracovní doby zohledníte ve mzdě, nepřevádíte zde nic a kliknete na Povolit pokračování bez převodů a následně na tlačítko Dále.
Ovem pokud přesčasy neproplácíte v plné výi s tím, e
zaměstnanec si jej chce v následujícím měsíci vyčerpat formou
náhradního volna (u nedočasů je nadpracuje), provedete převod
tlačítkem Ulo převody do ...
Převáděné hodnoty je moné
jetě předtím nejprve zaokrouhlit na celé hodiny tlačítkem Celé
hodiny, nebo navíc určit minimální délku převáděné doby. Pokud
tedy chcete převádět jen přesčasy delí ne hodina a zaokrouhlovat na
celé hodiny dolů, zadáte do minimální délky číslo 60, kliknete na
Uprav a poté jetě kliknete na Celé hodiny. Tabulka
z předchozí strany se pak přepočítá takto:
Poté kliknete na Ulo převody a operace se provede. Následně se zobrazí výsledný stav a můete pokračovat tlačítkem Dále:
Pokud byste u převodů chtěli převádět jen záporné hodnoty, tedy nedočasy, pouijete na vrchním obrázku tlačítko Jen nedočasy a a poté převod spustíte. Tento postup je vhodný v případě, kdy pracovník odpracoval méně hodin ne mu nařizoval fond pracovní doby, ale platíte mu plnou mzdu s tím, e nedočas odpracuje v přítím měsíci. Tedy situace, jako kdyby si předčasně čerpal náhradní volno.
Ale jak ji bylo řečeno v úvodu, pokud nechcete nic převádět a skutečný stav pracovní doby zohledníte přímo ve mzdách uzavíraného měsíce, na tlačítko pro uloení převodů vůbec nebudete klikat, ale celý tento krok přeskočíte tlačítkem Povolit pokračování bez sputění převodů a následně pokračujete do dalího kroku uzávěrky odblokovaným tlačítkem Dále.
8) Tisk sestav z docházky
V tomto kroku vám systém umoní vytisknout hromadně nejpouívanějí sestavy docházky. Zejména první dvě sestavy doporučujeme jak vytisknout, abyste je měli archivované i v papírové podobě, tak je také moné exportovat je do Excelu pro případné dalí zpracování či duplicitní elektronickou archivaci. U kadé sestavy je stručný popis, malý náhled a tlačítko pro tisk, případně u prvních dvou i export do XLS souboru pro Excel.
Tlačítkem Dále poté pokračujete na dalí krok uzávěrky.
Poznámka: U poslední sestavy se pro kadý výpis otevře samostatné okno webového prohlíeče, co ale můe být z bezpečnostních důvodů blokováno v jeho nastavení, kdy se zobrazí toto hláení:
Přes tl. Monosti lze povolit otevírání oken jen pro aktuální sever, co je volba, kterou doporučujeme. Poté je třeba sestavu zobrazit znovu. Upozorňujeme, e pokud máte desítky či stovky zaměstnanců, můe být operace nejen časově náročná, ale i náročná na pamě klientského PC (nikoli serveru). Toto se vak týká opravdu jen poslední sestavy. U ostatních se ve otevře pohodlně v jediné nové záloce či okně prohlíeče a lze hromadně jedním kliknutím ve vytisknout. U denních sestav včetně správného stránkování po zaměstnancích.
9) Exporty do mzdových programů
V tomto místě průvodce umoní spustit export dat do souboru pro některý z podporovaných mzdových systémů.
Pokud pouíváte export výsledovky (soubor vysledovka.csv nebo konvertovaný vysledovka2.csv), případně jinou sestavu z jiné části programu, která v této nabídce není uvedena, provedete přenos dodatečně po dokončení zbývajících kroků průvodce.
10) Uzamknutí uzavřeného období
Nyní, kdy u máte ve zkontrolováno, převedeny přesčasy či dovolené, vytitěné sestavy a proveden export dat do mezd, je třeba zajistit, aby v období uzavřeného měsíce (a starím) nemohl nikdo dělat ádné změny (doplňovat docházku či absence přes editaci, upravovat převody přesčasů a podobně).
Kliknete tedy na tlačítko Uzavři a poté lze pokračovat
tlačítkem Dále.
Kdyby přesto
z nějakého důvodu bylo později potřeba data měnit, lze období
odemknout v menu Firma /
Uzávěrka, ale pak byste měli po
provedení editací opět projít celý postup průvodce uzávěrky znovu.
11) Záloha databáze
Průvodce uzávěrkou nezapomíná ani na velmi důleitý krok a tím je záloha databáze. Pokud jí neprovádíte pravidelně jinou metodou, je k tomu nyní vhodná příleitost. Zálohu doporučujeme provést i kdy máte nastaveno automatické zálohování. Tato záloha v jedenáctém kroku průvodce uzávěrkou navíc zapíe potřebné záznamy a do evidence záloh dat v modulu GDPR.
Nejprve kliknete na první tlačítko pro provedení testu a případných automatických oprav, pokud by vlivem nečekaného výpadku napájení byl pokozený některý indexový soubor databáze. Ovem pozor – v případě nalezení chyb spuste kontrolu znovu a ověřte, e je ji ve v pořádku. A poté pokračujte. Jinak doporučujeme kontaktovat správce IT a sdělit mu, e databáze zůstala pokozená a v průvodci je uveden dalí vhodný postup. Jakmile bude databáze opravena, doporučujeme samozřejmě provést uzávěrku znovu.
Pokud bylo ve v pořádku, tak druhým tlačítkem spustíte samotnou zálohu.
Soubor uloíte na bezpečné místo, třeba zabezpečený síový disk nebo fle disk, který poté dáte např. do trezoru. Data se budou hodit i v případě, kdy dojde k selhání hardware docházkového serveru a bude nutné provést novou instalaci programu. Při ní nahrajete nyní zálohovaná data (nemáte-li novějí zálohu) a nepřijdete tak o vechny údaje z docházky, navíc se zálohuje i licence. Na záloní soubor je vak třeba pohlíet z pohledu ochrany osobních údajů (více v menu Zaměstnanci / Nařízení GDPR / Dokumentace)
P
okud
se vám po kliknutí na druhé tlačítko nezobrazila výzva k uloení
souboru, máte webový prohlíeč nastavený tak, e začne soubor sám
ihned ukládat a dohledáte jej poté v prohlíeči přes ikonu pro
stahované soubory. Případně v osobních slokách ve sloce
„Staené soubory“.
Po dokončení zálohování kliknete v průvodci na tlačítko
Dále.
12) Uloení dat pro OLAP a historickou sestavu
Dalím důleitým krokem průvodce uzávěrkou je uloení dat do speciální části databáze, ve které si program uchovává výsledky téměř vech výpočtů z docházky. Uzamčení záznamů proti editaci v bodě 10 toti samo nezajistí neměnnost nově vytvořených sestav za uzavřené období (výpisu, výkazu, přehledky, výsledovky atd. atd.), pokud změníte některé parametry výpočtu - např. nastavení kategorií, přestávek, rozpisů směn, nastavení firmy a dalích. Pak by se toti sestavy i za uzavřená období přepočítaly podle nových parametrů, co není ádoucí.
Proto v tomto dvanáctém kroku klikněte na tlačítko Spus optimalizovaný přenos dat – viz následující obrázek:
Máte-li v programu stovky zaměstnanců, můe přenos sice trvat minuty nebo i desítky minut, ale krok určitě nepřeskakujte. Data se hodí nejen v analytickém modulu OLAP (v menu Zaměstnanci / Prohlíení docházky / Analýza OLAP), který nad nimi dokáe vytvářet stovky různých sestav a analytických reportů dle mnoha kriterií a parametrů, ale zejména právě pro historickou sestavu (např. v menu Zaměstnanci / Prohlíení docházky / Historická sestava). Jedná se vlastně o systém, který umí kdykoli v budoucnu zobrazit výsledky sestav tak, jak jsou platné nyní při uzavírání docházky i kdy poté změníte parametry pro výpočty.
Pak toti v prohlíení docházky, výsledovce a výkaze, pokud je spustíte například přes ikony v levé horní litě administrátorského menu, uvidíte při volbě starého, ji uzavřeného měsíce, zatrítko Historický, které umoní zobrazit zvolenou sestavu a výsledky jejich výpočtů tak, jak vypadá nyní v době uzavírání docházky bez ohledu na pozdějí změněné parametry pro výpočty.
Take vdy budete schopni zjistit, jaká data platila a jak vypadly
výsledky sestav v době, kdy jste dělali uzávěrku docházky
zobrazovaného měsíce.
Po dokončení přenosu pokračujete tlačítkem
Dále.
13) Kontrola údajů v GDPR
Tento bod je u měsíční uzávěrky bodem posledním. Kontroluje se v něm, jaké osobní údaje evidujete u jednotlivých zaměstnanců z pohledu GDPR a zda k nim máte platné souhlasy, pokud se nejedná o údaje, je musíte evidovat ze zákona a doposud nevyprel termín jejich evidence.
Údaje bez platných souhlasů jsou označeny lutým vykřičníkem a můete buď souhlasy vytvořit a nechat je podepsat (tlačítka Vytvoř), nebo údaje vymazat (lze i hromadně), pokud je jejich evidence v docházkovém systému nadbytečná, vyprel termín souhlasu nebo pominul zákonný důvod evidence. Blíe viz admin. menu Zaměstnanci / Nařízení GDPR / Dokumentace
Kdy je ve v pořádku a prováděli jste měsíční uzávěrku (tedy nikoli prosincovou), tlačítkem Konec průvodce ukončíte a ve je hotovo.
14) Nastavení sazeb náhrad stravného sluebních cest (roční uzávěrka)
Pokud byl uzavíraným měsícem prosinec, obsahuje průvodce jetě tři dalí kroky. V tomto 14. kroku nastavíte pro nový rok sazby pro proplácení náhrad na tuzemských sluebních cestách.
Staré sazby smaete a postupně zaloíte nové spodním formulářem na výe uvedeném obrázku. Poté kliknete na tlačítko Dále.
15) Kontrola databáze svátků pro nový rok (roční uzávěrka)
V předposledním kroku roční uzávěrky zkontrolujete, zda jsou správně nastaveny svátky pro nový rok. Doplníte případné nové svátky. Zejména prověřte Velikonoce a Velký pátek.
16) Objednávka aktualizace programu
Minimálně jedenkrát ročně velmi doporučujeme program aktualizovat. Jednak z důvodu doplnění nových funkcí, zohlednění platné legislativy, zabezpečení programového kódu, podpoře nových verzí webových prohlíečů, operačních systémů,a docházkových terminálů, aplikaci bezpečnostních pravidel, přístupových práv, dostupnosti podpory od výrobce, souladu s on-line dokumentací, ochranou údajů, přístupnosti funkcí atd. atd.
Program na vhodnost aktualizace dokáe i sám upozornit, ale i kdy tato hláení ignorujete, minimálně jednou ročně je vhodné aktualizaci provést. Pokud tak činíte, nabídne vám průvodce 40% zvýhodnění.
Pokud chcete aktualizovat i častěji ne jen jedenkrát ročně, čím se stavíte zodpovědně k provozu IT, platí zvýhodnění samozřejmě také a mimo průvodce roční uzávěrkou aktualizaci najdete také v levém admin. menu pod volbou E-shop, kde je aktualizace hned první polokou a navíc následují i dalí vhodné doplnění programu, jako je například rozíření licence na vyí počet zaměstnanců, docházkové terminály, ID karty a čipy atd.
Na závěr lze kliknutím na tlačítko Konec roční uzávěrku ukončit. Tím je roční uzávěrka hotova
________________________________________________________________________________________
Ostatní informace k průvodci uzávěrkou:
Navázání na přeruený průběh průvodce uzávěrkou:
Pokud jste z nějakého důvodu průvodce uzávěrkou přeruili poté,
co jste některé kroky ji dokončili a nechcete je provádět znovu,
víte který krok jste provedli poslední a chcete od něj pokračovat,
můete v menu „Firma / Průvodce uzávěrkou“
kliknout na tlačítko „Povolit výběr i ji uzavřených
měsíců“ , poté kliknout na malou ikonu ipky vedle výběru
měsíce:
následně vybrat krok, kterým chcete pokračovat:
a nakonec kliknete na Zvolit.
Informace o nutnosti provedení uzávěrky na úvodní obrazovce admin. menu
Po začátku nového měsíce program kontroluje, zda jste ji provedli uzávěrku měsíce předchozího jednodue tak, e se podívá na datum v menu Firma / Uzávěrka, zda je z minulého měsíce. Pokud minulému měsíci neodpovídá, povauje uzávěrku za neprovedenou a zobrazuje toto hláení:
Tlačítkem Spustit průvodce ... lze rovnou začít provádět
měsíční či roční uzávěrku minulého měsíce. Pokud ale jetě nemáte
docházku doplněnou a čekáte například na data ze vzdáleného terminálu
nepřipojeného do sítě LAN, lze tlačítkem Skrýt zprávu hláení
pro aktuální den vypnout. Zobrazí se opět a dalí den.
Měsíční a roční uzávěrka docházky – ruční postup bez průvodce
Níe jsou uvedeny základní postupy pro provedení měsíční či roční uzávěrky docházky v programu Docházka 3000 pro verze starí ne 7.91. Protoe některé sestavy více zatěují hlavní PC docházky (docházkový server), doporučuje se, aby ostatní uivatelé omezili práci s programem, ne uzávěrku měsíce dokončíte. Lze je o tom informovat zasláním hromadné zprávy přes modul „Ostatní / Oznámení“.
Měsíční
uzávěrka docházky: (starí
ruční postup bez pouití průvodce)
Doporučený
základní postup po konci měsíce, resp. při vyhodnocení docházky před
zpracováním údajů do mezd.
Ověřte, zda se z terminálů přenesla vechna data načipovaných
příchodů a odchodů. Pokud přenáíte z docházkových terminálů
data do programu ručně pomocí USB flash disku (fleky), tak nejprve
ověřte, zda máte přenesena data ze vech terminálů, případně
proveďte přenos nyní. U terminálů připojených po síti LAN lze stav
přenosů ověřit v menu „Firma / Terminály BM-Finger“
podle kolonky „Poslední přenos“ v červené
tabulce.
Zkontrolujte správnost načipovaných údajů. Tedy zda docházka
jednotlivých pracovníků neobsahuje chyby značení příchodů, odchodů a
přeruení, případně dopite přes „Editaci docházky“
údaje za chybějící dny. Větina chyb je na kontrolním listu s
výpisem docházky (v menu Zaměstnanci / Prohlíení docházky)
poznat tak, e některé časy příchodů či odchodů jsou napsané
červenou barvou písma. Pak tento záznam obsahuje logickou chybu
značení (nenávaznost času, kolize kódů přeruení, chybějící záznamy
atd.). Pro zběnou kontrolu lze pouít i sestavu "Výpis chyb
značení docházky" v menu "Ostatní / Kontrola".
Na chyby také upozorní program v průběhu výpočtu sestav jako je
výsledovka, přehledka, výkaz a některé dalí.
Dále zkontrolujte, zda mají vichni nahrané celodenní absence, které
ve vyhodnocovaném měsíci čerpali (zejména dovolené, sluební cesty,
nemoci atd.). Pokud sledujete i typy práce, měli by mít vichni i
zkontrolováno, zda si jednotlivé práce či zakázky nezapomněli
načipovat. Pokud pouíváte schvalování celodenních absencí, je
třeba zpracovat (schválit či zamítnout) nevyřízené ádanky o absence
v menu „Kategorie / Schvalování absencí“ je-li
dole zobrazen část Přehled absencí ke schválení.
Pracovníkům, kteří nastoupili do pracovního poměru a v průběhu
měsíce (např. v polovině), nezapomeňte nahrát vyjímkou docházky
nulový fond na dny, kdy jetě nepracovali. Stejně tak těm, kteří
v průběhu měsíce rozvázali pracovní poměr, musíte nahrát
vyjímkou docházky nulový fond na zbytek měsíce, tedy na dny kdy ji
napracovali.
Upravit či doplnit i nárok na dovolenou pro zaměstnance kteří
v měsíci nastoupili či ukončili pracovní poměr v modulu Ostatní
/ Dovolené a zohlednit zde krácení dovolené u dlouhodobých
nemocí - nad 100 pracovních dní nemoci o 1/12 a stejně tak za
kadých dalích 21 pracovních dní, ponechat minimálně 2 týdny
dovolené nekrácené (viz ZP) či po dohodě nahrát dovolenou na den
neomluvené absence. Krácení dovolené umí program vypočítat i
automaticky v menu „Ostatní / Kontrola/ Krácení
dovolené“ co je podrobně popsáno v příručce v menu
„Firma / Návody PDF / Absence“ v části
Dovolená a jejím odstavci Krácení dovolené.
V menu "Ostatní / Kontrola" naleznete modul
„Kontrola přesčasů“, který upozorní na překročení
maximální výe týdenního, půlročního a ročního přesčasu. Dále modul
„Kontrola odpočinku mezi směnami“ pro ověření,
zda nebyla poruena minimální doba odpočinku mezi směnami.
Pokud uznáváte přesčasy a umoňujete zaměstnancům jejich převedení
do dalího měsíce k případnému vybrání náhradním volnem, je nyní
vhodný čas k provedení převodů. Ten můete spustit buď hromadně v
menu "Zaměstnanci / Prohlíení docházky / Automatický převod
...", nebo lze převádět postupně, kde je velkou výhodou
monost individuálních úprav převáděných časů (například kdy
převádíte jen část a zbytek proplácíte či potřebujete s přesčasy
jakkoli dále pracovat). Podrobný návod naleznete v menu "Firma
/ Návody PDF / Převody přesčasů". Příručka je i na
instalačním CD ve sloce "Příručky". Pokud přesčasy
neuznáváte nebo je proplácíte, pak je do dalího měsíce
nepřevádějte.
Nyní je moné přistoupit k tisku těch sestav, které z docházky
pouíváte pro dalí zpracování např. ve mzdách a podobně. Nejčastěji
se tisknou sumární sestavy jako je "Výsledovka" či
"Přehledka" v menu "Ostatní". Ty
se pouívají například jako sumární podklady pro mzdovou účetní.
Pro případnou kontrolu ze strany úřadů je vhodné vytisknout i
kontrolní listy s denním přehledem docházky jednotlivých
zaměstnanců. Základní výpis docházky je v menu "Zaměstnanci
/ Prohlíení docházky" (pokud je chcete tisknou hromadně za
vechny a včetně příchodů odchodů atd., zatrhněte v konfiguraci
firmy volbu "Na hromadném výpise docházky zobrazovat
seance"). Pokud chcete podrobnějí výpis včetně denních
délek absencí, je moné pouít sestavu "Ostatní / Výpis s
absencemi.". Nejpodrobnějí denní sestavou je "Výkaz",
který naleznete v menu "Ostatní / Výkaz". Ten
obsahuje u kadého dne i záznamy s vyhodnocením odpolední či noční
práce atd. Pro kontrolu z Oblastního inspektorátu práce můe být
vhodná "Sestava OIP" dostupná opět v menu
„Ostatní".
Pokud Vá mzdový program dokáe načítat data z docházky, je moné
buď exportem výsledovky nebo přímo modulem v menu "Ostatní /
Exporty do mezd" připravit datový soubor pro Vá mzdový
systém. Tím si uetříte práci s případným ručním přepisem údajů do
mzdového systému.
Vyhodnocený měsíc lze ji nyní uzavřít, aby v něm nebylo moné
provádět ádné změny. Uzávěrka se provede v menu "Firma /
Uzávěrka". Jednodue zadáte datum posledního dne minulého
měsíce, který jste nyní vyhodnocovali. Například kdy jste
vyhodnocovali září roku 2010, zadáte datum uzávěrky "30.9.2010"
a tlačítkem "Uprav" provedete uzavření. Samozřejmě
data nezmizí a je stále moné je prohlíet, dělat vechny sestavy
atd. Ale není moné docházku uzavřeného období editovat, převádět
přesčasy a podobné zásahy, které data mění. Pokud byste přesto
potřebovali do dat zasáhnout, jednodue do uzávěrky zadáte starí
datum a pak jsou editace opět moné. Ale je třeba myslet na to, e
data ji máte vytitěna či dokonce zpracována ve mzdách a pak bude
třeba ve znovu vytisknout, přepracovat mzdy atd.
Pokud pravidelně nezálohujete databázi, proveďte zálohu alespoň
nyní. Základní záloha je dostupná v menu "Firma / Databáze".
Zde nejprve klikněte na poloku "Test databáze" a
spuste kontrolu, která ověří, zda databáze neobsahuje pokozené
tabulky. Pokud je ve v pořádku, tak kliknete v menu na volbu
"Záloha databáze", čím se na Vae PC stáhne datový
soubor, který ulote k archivaci. Pokud by databáze obsahovala
chyby, je třeba dle pokynů v testu chyby opravit. Jinak by záloha
databáze nebyla kompletní a stala by se nepouitelnou. Podrobné
informace naleznete také v menu "Firma / Návody PDF / Záloha
databáze" a příručka je také na CD docházky ve sloce
"Příručky".
Dále spuste přenos dat vyhodnocovaného měsíce do historické sestavy
a analytického modulu OLAP v menu „Zaměstnanci /
Prohlíení docházky / Analýza dat – OLAP“ v části
„1.OLAP – příprava dat“. Stačí zatrhnout
aktuálně uzavřený měsíc a kliknout na „Spustit přípravu dat
pro OLAP u zatrených měsíců“. Proveďte to i v případě,
kdy modul OLAP zatím nevyuíváte. Nyní jsou data v nejlepí
„kondici“, co by později, kdy například smaete
nějakého pracovníka, ji nemuselo platit. Navíc se naplní i data pro
sestavu v menu „Zaměstnanci / Prohlíení docházky /
Historická sestava“, která je velice uitečná pokud
v budoucnu změníte parametry výpočtu docházky. Tato sestava
toti zobrazí údaje ne podle budoucího platného nastavení parametrů
výpočtu, ale podle stávající konfigurace platné nyní.
Pokud jste před započetím práce zaslali ostatním v modulu
„Ostatní / Oznámení“ zprávu, aby omezili práci
s programem, zalete nyní novou zprávu o dokončení uzávěrky a
návratu do normálního reimu.
V modulu „Zaměstnanci / Nařízení GDPR / Osobní údaje“ zkontrolujte, jestli u některých osobních údajů ji nevyprel souhlas s evidencí. Byly by označeny lutým vykřičníkem. Takové údaje buď odstraňte tlačítkem dole, nebo si vyádejte nový souhlas odpovídajícím tlačítkem ve sloupečku Souhlasy. Dalí informace naleznete v menu „Firma / Návody PDF / Nařízení GDPR“
Operace
po konci roku:
(starí ruční postup bez pouití
průvodce)
-
Na začátku nového roku provedete normální vyhodnocení loňského
prosince např. dle výe uvedeného měsíčního postupu.
- Pokud jste na konci prosince nepřeváděli zůstatky dovolených do roku nového, je třeba převody dovolených udělat nyní. Převody se provádí v menu "Ostatní / Dovolená" a kdy je děláte a v novém roce, tak tlačítkem "Převod nevyčerpané dovolené z loňska". Podrobná nápověda je dostupná přes ikonu otazníku.
- Před převodem dovolené je vhodné spustit kontrolu pro krácení
dovolené v menu „Ostatní / Kontrola / Krácení dovolené“
a to buď tlačítkem „Celý tento rok“ kdy akci
provádíte jetě v prosinci, tedy před koncem roku, nebo pokud
tuto roční uzávěrku provádíte a v ledu nového roku, tak pouít
tlačítko „Minulý rok“ aby program kontroloval
správné období pro výpočet krácení. A po zapsání krácení dovolené do
databáze spustíte převod nevyčerpané dovolené z loňska (viz
výe).
- Nyní ji máte uzavřený loňský rok a převedeny
zůstatky dovolených. Pro nový rok je větinou nutné upravit sazby
náhrad stravného u sluebních cest v menu "Firma / Sazby
sl.cest".
V případě, kdy pouíváte i výpočet
stravného pro zahraniční sluební cesty, tak upravit tabulku sazeb
pro nový rok v menu "Firma / Sazby sl.cest / Přidělení
kódů absencí k zahraničním sl.cestám / Editovat tabulku
sazeb."
A kdy pouíváte systém v modulu mezd i
pro výpočet zahraniční mzdy u pracovníků vysílaných do zahraničí
(např. i řidičů kamionové dopravy), tak provést pro nový rok
případnou úpravu hodinových sazeb zahraniční mzdy jednotlivých států
v menu „Ostatní / Mzdy / Nastavení sazeb“ u
jednotlivých ablon (profesí).
- Pokud se mění dalí legislativa (například proplácení
nemocenských, délky povinných přestávek a podobně), tak opravit v
programu i tyto údaje.
- Jestli se mění i kalendář
svátků, je třeba upravit v programu přes tlačítko "Svátky"
nastavení svátečních dnů pro nový rok. Zejména zkontrolovat datum
Velikonoc pro tento rok.
- Je velice vhodné pořídit i
aktualizaci programu (na webu www.dochazka.eu v sekci Eshop
/ Přísluenství / Aktualizace SW Doch...), protoe nová verze ji
má zapracované legislativní změny pro bezproblémové fungování v novém
roce.
Datum v menu „Firma / Uzávěrka“ nezaručí neměnnost výpočtů za staré období, pokud následně změníte některé parametry (viz příručka Výpočet docházky). Proto vdy proveďte přenos dat do modulu OLAP a pak lze v budoucnu původní vypočtené údaje dohledat v menu Zaměstnanci / Prohlíení docházky / Historická sestava.